רונית מרום - עיצוב פנים מטבחים

גם יפה וגם אופה הלב של הבית – המטבח

קשה לרדת לסוף דעתו של אברהם אבן שושן שהגדיר את המטבח כ"חדר בישול, חדר מיותר בתוך דירה, שיש בו מתקן למים,(ברז, כיור, וכו') ולבישול תבשילים לבני הבית"

מאז ימי קום המדינה,  אז הסתפקו כולם ב"מטבח הסוכנות" הסטנדרטי, קטן מאוד ופונקציונאלי. עפ"י דגם של משרד השיכון, המטבח היה עשוי ממסגרת עץ שעליה הותקנו דלתות, שנוצרו בנגרות בסיסית, ובטכנולוגיה שאפיינה את נגרות הביניין. חזיתות הארונות נצבעו בצבע שמן. באותה תקופה המודעות לעיצוב פנים הייתה קיימת רק בקרב האוכלוסייה העשירה, כשרצו להתפאר במטבח מטופח ועדכני החליפו את הידיות של דלתות הארונות והמגירות, כמו גם את הנייר שציפה את המדפים

מאז עבר המטבח הישראלי כבר דרך ארוכה. ממקום מסוגף, פונקציונלי וחסר כל מעוף או חשיבה על עיצוב, הוא הפך לחלל מרכזי, מזמין, יצירתי, צבעוני וידידותי במיוחד. כיום הוא הפך להיות במונחי עיצוב שווה ערך למילה משפחה. שביחד עם חום הלהבות, וארומת התבשילים והמאפים, נערכים במטבח הביתי מפגשים חברתיים ומשפחתיים. 

איך כיום הוא נהפך לאחד החלקים החשובים בחלל הבית

אם בעבר הייתה הפרדה ברורה בין חדר המגורים לבין המטבח, בעיקר מתוך רצון וממחשבה להסתיר את המתרחש בתוכו, הרי שבעשרים השנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר פתיחה של חלל המטבח לכיוון הסלון, ופינת האוכל. מיזוג בין השניים משדר מרחב, מגדיל את חללי ההגשה ומאפשר רמת אירוח ללא מחיצות ויחד עם זאת מחייב הקפדה על אזור ייצוגי, מסודר ונקי בכל שעות היום
כיום במצב העדכני הוא משמש כמרכז ההצגה, ממש כמו המטבח התאילנדי על מנהגי הבישול המשותף שבו תרבות הסושי והמוקפצים המתהווים מול עיניהם של הסועדים. מתוך גישה זו ומתוך רצון לשדר פתיחות והכנסת אורחים, הקיר המפריד בין המטבח לפינת האוכל או בין המטבח לסלון, היה הראשון להסרה.

פתיחת המטבח לחלל האירוח הביאה לכך שהיום הם מעוצבים כרהיטים אופנתיים, אשר הכפילו את גודלם התמלאו בגאדג'טים, ותחכום, כמו משטח אידוי המותקן בתוך השיש, תנור המשתלב בצורה נקייה עם ארונות , מקרר אינטגרלי המשתלב עיצובית עם שאר הארונות ומכשירי חשמל נלווים המוסתרים מאחורי החזיתות , בזכות מנגנונים ופרזולים איכותיים. 

כאשר מתכננים לרכוש מטבח חדש, חשוב לשים לב ולקחת בחשבון מספר פרמטרים: גודל הבית, מס הנפשות, שישפיע על גודלו של איזור האכילה, הרגלי הבישול, סגנון העיצוב הדומיננטי, הצבעים והחומרים הרצויים, תשתיות מבחינת חשמל ואינסטלציה וכמובן, תקציב ועוד.

עיצוב מטבח סקנדינבי נורדי לבן

"המשולש הקדוש" בעיצוב המטבח

יש להקפיד על מינימום מרחק בין הכיור הכיריים והמקרר שהם שלושת הקודקודים אשר ביניהם מתבצעות עיקר  עבודות הבישול והניקיון, ככל שהמרחק גדול יותר, כך העבודה יעילה פחות. 

איך לבחור את משטחי העבודה במטבח

בעת תכנון ובחירת משטחי עבודה, יש להתאים את  גודל המשטח לצורכי המשתמשים, מומלץ להשתמש במשטחים עמידים חזקים ושאינם סופגים שמנים, אם מבשלים כמויות גדולות, כדאי לתכנן משטחים גדולים שאפשר יהיה להניח עליהם כמויות נכבדות של מצרכים מזון וכלים.

עיצוב פתוח או סגור ?

– במטבח הסגור, היתרון הבולט הוא השחרור מהצורך לסדרו ולנקותו כל הזמן, ו"הבלגן" נשאר מאחורי הקירות.  לעומת זאת כשאתם בוחרים בעיצוב פתוח הוא מספק תחושת מרחב וגודל ושמירה על קשר עין בין הנוכחים גם אם הם נמצאים במקומות שונים בבית.

עיצוב מטבח מודרני לבן

עיצוב מטבח מודרני למה לבחור בחיפוי זכוכית במקום קרמיקה

לחיפוי זכוכית יתרונות רבים, נוחה לניקוי, עמידה מפני סדקים וחום, מורכבת  כיחידה אחת בשונה מחיפוי אחר . חיפוי הזכוכית מהווה אלמנט עיצובי, ביכולתו לשדרג את מראה המטבח, לשוות לו מראה יוקרתי, מודרני וכמובן ליצור אווירה ייחודית על ידי  בחירת הדפס מתאים, כך  שבסופו של דבר חיפוי הזכוכית המעוצב יהפוך  למוקד העיצוב של חלל המטבח. מוזמנים להציץ ולקבל רעיונות מהפרוייקטים שלנו

תכנון ותקציב

הישראלי הממוצע מחליף מטבח כל עשר שנים, כאשר מדובר באחת ההוצאות הגבוהות ביותר בבית. לאור העובדה, שלא מחליפים אותו כל שנה, יש להתייחס לרכישתו במלוא הרצינות. ככל שנשקיע יותר בחשיבה, בתהליך התכנון, בהגדרה ברורה של הצרכים השונים וניקח בחשבון של כל פרט ופרט, זה בהחלט עשוי להיות מתכון מנצח לבחירה מוצלחת.  מומלץ לבנות תקציב נפרד לאלמנטים השונים, כמו, מכשירי החשמל, ארונות, אביזרי אחסון פנימיים ושאר ציוד נלווה כדוגמת משטח העבודה, כיור ברז, טוחן ועוד. 

לפני שאתם רוכשים

מומלץ לבקר בבתים של לקוחות אשר רכשו מטבח מהחברה או מבעל המקצוע מהם אתם מעוניינים לרכוש ואשר מותקן בביתם לפחות שנה. בביקור תוכלו לבחון את מצב המטבח לאחר תקופת שימוש ולברר האם בעלי הבית מרוצים, האם התגלו פגמים, האם נזקקו לשירות ואם כן,  האם קיבלו שירות טוב.

בחירת הצבעים

 הצבעים הבהירים שולטים במטבח, בעיקר  גווני השמנת והלבן, שמעניקים למטבח מראה נקי, מודרני ואלגנטי ותחושה של חלל גדול. בחירת הצבעים העזים והכהים מתאים לחללים גדולים, משום שאינו מקטין את השטח אך חשוב מאוד שתאורה טבעית לא תציף אותו, כי הוא בולע אור לתוכו 

מתי לבחור במטבח עם אי?

האי הוא חלק אינטגראלי מהעבודה הרציפה של המטבח ומודרני ומשמש מעין מקום מעבר בין המשטחים השונים. במידה והמטבח שלכם קטן במידותיו תגלו כי, האי חוסם את החלל במטבח, משרה אווירה של דוחק והופך אותו לזירה קשה לתפעול. תבחרו במטבח עם אי בתבונה.

עיצוב פנים מטבח עם אי עיצוב מטבח לבן

התחשבות באילוצים קודמים

– במקרים רבים מתבצע התכנון ללא התייחסות לארגזי התריס, הממוקמים בחללי מטבח רבים, מה שגורם לחזיתות הארונות העליונים או למשקופים להיתקע בהם ולהיפתח רק באופן חלקי. שימת דגש בשלב התכנון וקביעת המידות על פרט כגון זה תמנע תיקונים מיותרים. 

לסיכום: היום סביב המטבח יש תוכניות בישול עתירות רייטיניג תוכניות שפים, חוגי בישול, ומגוון בילויים נוספים.

מתארחים?מארחים? מבשלים? מחממים? מה שבטוח כולנו אוהבים אוכל. אחת הנאות החיים. לא?

הכותבת היא בעלת המשרד רונית מרום אדריכלות ועיצוב פנים

תרצו לשתף?
Facebook
Twitter
LinkedIn
מאמרים נוספים...

רונית מרום מתכננת מעצבת משפצת מפקחת מלווה מנימליסטית מדייקת מנהלת מודדת מפשיטה  מלבישה

דילוג לתוכן